دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چیست؟
واژه "دوربین مداربسته" برگردان فارسی کلمه انگلیسی closet circuit television یا به اختصار cctv است. شرکت دوربین مداربسته در تهران آن آن جعبه جادویی مدار بسته است و به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود فیکس شده اند.
دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق میشود که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می نماید. از آنجا که اغلب این دوربین های مداربسته در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می روند این واژه بیشتر به همین حیطه بر می گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می گیرد.



نخستین انواع دوربین مداربسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت بوش آلمان به منظور دیدن پرتاب موشک های v2 نصب شد. یک مهندس آلمانی بنام "والتر بروچ" مسئول نصب این سیستم بود.
در آمریکا نخستین تبلیغ قیمت دوربین مدار بسته در سال 1949 مربوط به محصولی با نام "وریکون" بود که در تبلیغات گفته میشد به مجوز دولتی نیازی ندارد.از آن پس سیستم های ضبط تصاویر دوربین مداربسته در برخی پایگاه های فضایی بزرگ جهت ذخیره تصاویر پرتاب موشک ها بکار گرفته شد و خیلی زود روی موشک ها نصب گردید تا جایی که تصاویر را همراه با صدا به کره ما ارسال کرد.



اولین رونمایی از سیستم مدار بسته در اماکن عمومی آمریکا در سال 1960 بود. هنگامی که در چهار راه تایمز نیویورک نخستین خرید دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرایم در محدوده نصب شد اما نقش بسزایی در کاهش سرقت بازی نکرد. تا ایتکه در سال 1973 دوربین های مداربسته در سطح گسترده ای در سراسر آمریکا بخصوص در مراکز عمومی بکار گرفته شد. دوربین مداربسته hd می آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی مقرون به صرفه تر در مقایسه با بکار گیری نیروهای پلیس برای شناسایی سرقت باشد.